O istorie uitata: avionul supersonic romanesc IAR 95 ME

Distribuie!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Liviu Vălenaṣ: O istorie uitata: avionul supersonic romanesc IAR 95 ME

loading...

Avionul IAR 95 ME, reconstituire grafica pe computer

Inca din 1967 Nicolae Ceausescu a facut primele diligente pentru a produce un avion de lupta romanesc, sub licenta, pentru a nu mai fi dependent de tehnica sovietica. In acest sens s-au dus tratative cu URSS si cu Franta, pentru a achiziona licentele de fabricatie a aparatelor Mig 21 si, respectiv, Mirage F-1. Tratativele au esuat total, cele doua tari nu au dorit ca Romania sa-si produca propriul avion, fie si sub licenta.

Invazia Cehoslovaciei din august 1968 l-a decis definitiv pe Ceausescu sa dezvolte un program aeronautic militar propriu. Conform programului urmau sa fie construite, in ordine: 1 Un avion tactic de lupta subsonic, 2. Un avion multirol supersonic si 3. Un avion subsonic de antrenament/scoala. Ulterior programul a fost marit si prin constructia unui bombardier greu, cu raza medie/lunga de actiune (care in ideea lui Ceausescu, in caz de conflict cu Moscova, ar fi urmat sa bombardeze in adancime teritoriul sovietic…), derivat din avionul civil BAC 1-11, a carei licenta fusese cumparata de Romania la sfarsitul anilor 1970.

Primul avion, subsonic, a fost realizat impreuna cu Iugoslavia (Romania insa a avut 70% din contributia reala), IAR 93 (primul zbor in 1974), echipat cu doua motoare Rolls-Royce, viteza Mach 0,9 (1.089 km/h), pentru celelalte avioane Iugoslavia a refuzat orice colaborare, pe motivul oficial (in realitate la presiunile URSS) ca isi realizeaza propriul aparat (Novi Avion), care insa nu a mai fost construit niciodata. In aceasta situatie Ceausescu a ordonat specialistilor romani sa proiecteze si sa construiasca singuri cele doua avioane, o sarcina demna de Hercule. Cel de al treilea avion, scoala/antrenament (plus, tactic la sol), IAR 99 Soim, a zburat pentru prima data in 1988, un an mai tarziu avea sa intre in serviciu – a fost un mare succes tehnic, din pacate sabotat pe fata de noii guvernanti instalati la putere in Romania dupa lovitura de stat de la 22 decembrie 1989.

Cea mai mare provocare a reprezentat-o insa avionul supersonic multifunctional (multirol), Ceausescu a ordonat ca viteza lui sa fie de 2,5 Mach (2.800 km/h!), pe cand aproape toate avioanele americane si sovietice aveau o viteza maxima de Mach 2,2. Ideea lui Ceausescu era ca in caz de conflict, vazut ca iminent, cu URSS, avionul romanesc sa le domine pe cele sovietice. Problema cea mai grava era procurarea unui motor. “Conversia” unui motor cu reactie civil s-a dovedit imposibila, iar firma Rolls Royce a refuzat in final sa livreze motorul militar cerut – oficial Romania era membra a Pactului de la Varsovia. In aceasta situatie Ceausescu decis sa trateze cu URSS si chiar cu China (care producea motoare in licenta sovietica). China a refuzat net, iar URSS a tergiversat problema, pana cand a fost clar ca Romania nu va primi niciodata licenta pentru un motor performant de la aceste tari. Ca ultima solutie, disperata, specialistii romani au ajuns la solutia demontarii, pur si simplu, a unui motor sovietic Tumanski R29-300, care se gasea pe avioanele cu geometrie variabila Mig 23, aflate in numar redus si in dotarea RSR.

Proiectarea avionului a inceput in 1973 la ICPAS Bucuresti, ideea initiala, pentru a ajunge la Mach 2,5, era a unui avion cu doua motoare, insa in final aparatul ar fi fost mai greu chiar decat Phantom american. S-a revenit la ideea unui singur motor, care ar fi urmat sa fie Rolls-Royce Spey, insa probele in tunelul aerodinamic aratau ca avionul nu poate depasi viteza de 2 Mach (2.250 km/h). Ceausescu, nemultumit de rezultat, il retrogradeaza in 1981 pe seful proiectului, inginerul Dumitru Badea, la “munca de jos”, adica la avioane civile. Ulterior s-a descoperit ca respectivul motor (care de altfel nu a fost livrat niciodata) nu permitea o viteza mai mare de 2 Mach.

Lucrarile sunt reluate la putin timp sub conducerea inginerului Constantin Rosca, la INCREST Bucuresti. Au fost proiectate 5 variante, inclusiv cu aripa inalta, pana la urma a fost aleasa varianta ultima, prezentata in fotografie, cu o aripa delta mijlocie si cu un singur ampenaj vertical. Avionul, in final, avea o linie aerodinamica aproape perfecta, eleganta, insa din nou problema motorului nu era rezolvata. In aceasta situatie specialistii care lucrau la avion se pare ca l-au convins pe Ceausescu, sa fie construite numai un numar redus de prototipuri IAR 95 ME (ME = “model experimental”), maximum 10 bucati, echipate cu motoarele demontate de pe Mig 23. Acest lucru ar fi demonstrat insa lumii ca Romania se inscrie in clubul, select si foarte redus, al tarilor care produc avioane supersonice de conceptie proprie. Preocupat insa pana in ultima secunda de plata totala (si rapida) a ultimelor datorii externe, Ceausescu a oprit programul in 1988. Datele istorice arata insa ca NC avea intentia sa reia proiectul la inceputul anilor 1990, cand Romania ar fi acumulat o mare rezerva valutara. Numai ca in decembrie 1989 Ceausescu a fost lichidat si noi guvernanti, obedienti Moscovei, au decis sa lichideze, pe cat posibil si in mare viteza, toata industria aeronautica romaneasca, atat civila, cat si militara.

Intre timp a devenit operational avionul supersonic multirol chino-pakistanez Chengdu FC-1, o copie a lui IAR 95 ME. Este evident ca planurile acestui avion au ajuns in mana chinezilor. Cum au ajuns, mister, guvernantii de la Bucuresti nu vor sa faca lumina asupra “afacerii”.
In prezent Romania dispune de numai 60 de avioane de lupta operative, majoritatea Mig 21, model care a zburat pentru prima data in URSS in 1955! Sigur, Migurile 21 romanesti au fost modernizate dupa 1989, inclusiv cu aparatura electronica de ultima ora produsa in Israel, insa sunt totusi, la nivelul anului 2014, aparate depasite si Romania are nevoie urgenta (mai ales in conditiile noii politici militare agresive pe care o duce acum Vladimir Putin) de avioane de lupta moderne. Pana in prezent nu a fost luata nici o decizie concreta privind achizitionarea unor noi aparate.

In aceste conditii din ce in ce mai multi specialisti romani propun solutia cea mai economica: construirea, in fine, a avionului IAR 95, mai ales ca azi nu ar mai fi nici o problema privind motorizarea si electronica. Intre timp INCAS Bucuresti (care mosteneste vechiul INCREST) a anuntat ca are, totusi, planurile (in copie?) lui IAR 95 si poate relua munca la avion oricand si productia lui nu ar mai fi o problema in ziua de astazi, insa asteapta o decizie politica.
Siguri, mai sunt idioti din nastere, care cred ca Romania nu poate produce tehnologie militara la varf, insa noile tancuri, transportoare autoamfibii si monitoare fluviale, remodernizate succesiv dupa 1990 (si) cu tehnolgie oocidentala, sunt printre cele mai bune din lume, la ora actuala – fapt recunoscut oficial in NATO. La fel micul avion IAR 99. Atunci de ce nu ar avea o sansa si aparatul IAR 95? Ar fi cel mai bun ambasador in lume al Romaniei, pentru a demonstra ca tara nu este populata numai cu prosti.

DATELE TEHNICE INITIALE ALE AVIONULUI IAR 95 ME

Lungime: 16,0 m, anvergura: 9,3 m, greutata gol: 7.880 kg, greutate maxima la decolare: 15.200 kg, motor: Tumanski R29-300 cu o putere de 122 kN cu postcombustie, echipaj: 1-2 piloti, armament de diverse tipuri in greutate de 3.200 kg.

 

Sursa: neodacii.com


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Distribuie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Citește mai multe:
In spatele lui Johannis sunt baietii de la GDS & George Soros / TRIADA RENATE WEBER +ALINA MUNGIU PIPPIDI + MONICA MACOVEI(GHERGHESCU),SORIN IONITA,CRISTIAN PARVULESCU CARE AU CONTRIBUIT PRIN MISCAREA”REVOLUTIA PORTOCALIE” LA INSTAURAREA REGIMULUI CRIMINAL BASESCU IN ROMANIA IN SCHIMBUL „GHESEFTULUI „ROSIA MONTANA SI ADEVARUL ASCUNS DESPRE ROSIA MONTANA-MARELE SECRET DE STAT AL SRI!

Incercand sa-mi explic iesirile disperate in presa ale Fundatiei Soros , am rasfoit putin arhivele

Cine se afla defapt in spatele proiectului Fake News si grupului #Rezist sutinatorii LGBT-sti multiculturalism NeoMarxism (Video)

Part 1 - FAKE NEWS Aproape 20 de IT-iști de la firme importante de profil

ROMANIA A PIERDUT IN ANII DE CAPITALISM SALBATIC MAI MULT DECAT IN TIMPUL CELOR 2 RAZBOAIE MONDIALE! (VIDEO)

Industria, agricultura, infrastructura si unele ramuri strategice ale economiei si industriei romanesti au fost distruse

Președintele Iohannis, viraj EXPLICIT spre activismul LGBT: Vrea legi care elimine total „DISCRIMINAREA”. Vrea ca profesorii și conducerile școlilor să se implice direct în „deschiderea” spre „toleranța” Europei secolului XXI

Președintele României, Klaus Iohannis, a declarat că își dorește o legislație care să combată și

Închide