Klaus Iohannis s-a întâlnit cu preşe­dintele german Joachim Gauck şi cu cancelarul Angela Merkel.

loading...

Vizita ar fi trebuit să se petreacă în aceeaşi săptămână cu cea făcută de preşedinte în Franţa, dar a fost amânată din cauza agendei interne a cancelarului. Iată, deci, preşedintele a făcut primele sale vizite la Paris, Bruxelles, Chişinău şi Berlin, lucru ce indică orientarea sa în politica externă pe care o conduce ca şef al statului.


Merkel şi Iohan­nis au susţinut o conferinţă de presă comună, lucru care nu i se întâmplă foarte des puterni­cului cancelar. Faptul că vorbesc aceeaşi limbă şi că se cunosc de multă vreme poate facilita însă o bună înţelegere între ei.

„Relaţiile de cooperare cu Germania au pentru noi o importanţă strategică, aprofun­darea acestei cooperări şi a dialogului cu Berlin. Contăm pe sprijinul german pentru integrarea reală şi în profunzime a României în nucleul european, în multe puncte comune care ne unesc. România, ca şi Germania, este un stat cu profil comunitar bine conturat, susţinător al aprofundării integrării europene şi al consolidării Uniunii Europene, ca proiect politic“, a spus Iohannis înaintea întâlnirii cu Merkel, pentru ca în conferinţa comună să subli­nieze, citat de Mediafax: „Avem un interes deosebit ca Germania să ne fie partener în identificarea acelor nişe de dezvoltare care pot genera avantaje competitive şi care pot individualiza România în peisajul economiei europene a anilor 2020. Atât doamna Cancelar Federal cât şi eu am subliniat importanţa punţii de legătură create în mod natural între comunităţile germane din România şi comunităţile române din Germania. Le considerăm un factor de consolidare a cooperării româno-germane şi un model de abordare în adevărat spirit european“, a mai precizat preşedintele României.


Potrivit Mediafax, întrebată, în cadrul conferinţei de presă comune susţinute cu preşedintele român, dacă consideră că o decizie privind aderarea României la spaţiul Schengen poate fi luată până la sfârşitul acestui an, cancelarul a declarat: „Ultimele rapoarte au fost pozitive şi considerăm că reformele vor fi implementate în continuare cu consecvenţă şi vom discuta despre paşii următori. Nu pot să promit acum“.

Vizita lui Iohannis la Berlin este importantă prin faptul că Germania este cel mai puternic membru al UE, dar şi principalul partener comercial al României, schimburile de mărfuri dintre cele două ţări ajungând la 20 de miliarde de euro, adică 19% din co­merţul României.

De faptul că preşe­dintele are ră­dă­cini germane se leagă speranţele celor care aşteaptă mai multă implicare din partea companiilor germane în economia românească.

În noiembrie, imediat după ce Iohannis era ales preşedinte, şeful Camerei de Comerţ Româno-Germane (AHK), Radu Merica, spunea, la ZF Live, că lucrurile nu se vor schimba peste noapte, dar sublinia: „Cu Iohannis preşedinte, România va avea un bonus la imaginea pe care o are în Europa. De România se vorbea mult în termeni negativi, iar un investitor se uită şi la «soft facts» – care e imaginea, care e climatul de predictibilitate. Simpatia şi încrederea din exterior vor creşte, ceea ce se traduce în mai multe investiţii străine“.

Investiţiile germane sunt însă prezente şi acum în România. Germania este al treilea investitor străin pe piaţa locală, cu un sold al investiţiilor de 6,7 miliarde de euro în 2013. Este, apoi, cel mai important partener co­mercial al României, după ce în 2013 vo­lumul schimburilor comerciale dintre cele două ţări a ajuns la valoarea de 20,5 mld. euro (în creştere cu 5% faţă de anul anterior). Din această valoare, exportul companiilor de pe plan local în Germania a fost de 9,2 mld. euro (+6,3% faţă de 2012), iar importurile de 10,3 miliarde de euro, România exportând, în mare parte, com­ponente auto, piaţă pe care o domină cu companii precum Stabilus, care produce la Braşov pentru BMV şi Porsche, dar şi Schaeffer (cu afaceri solide de 370 mil. euro în 2023), Bosh Daimler, Anvis sau Dräxlmaier. Nu întâmplător, influetul cotidian Die Welt susţine anul trecut într-un amplu material: viitorul industriei auto germane se află în România.

Topul companiilor germane din Româ­nia este condus de producătorul de anvelope Cotinental, cu afaceri în 2013 de 1,8 mld. euro. Germanii domină retailul cu compa­niile Kaufland, Metro, Bila, Selgros sau Lidl şi sunt bine poziţionaţi în piaţa telecom întrucât controlează grupul Telekom România (Romtelecom şi Cosmote). Pe piaţa de asigurări controlează cel mai mare asigurator, Allianz – Ţiriac Asigurări.

Pe piaţa de energie, grupul german E.ON deţine E.ON Gaz şi E.ON Moldova, cu afaceri de peste un miliard de euro. De asemenea, HeidelbergCement este unul dintre cei mai mari investitori pe piaţa locală.

Cine domină piaţa

Topul 10 al companiilor germane, după cifra de afaceri, prezente în România, este dominat, potrivit datelor Registrului Comerţului, de Continental, cu o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de euro, în 2013.

ÎI urmează retailerul Kaufland (cifră de afaceri de 1,6 mld. euro) şi Telekom România (Romtelecom şi Cosmote, cu o cifră de afaceri de 1 mld. euro). Pe locul patru se află Metro Cash & Carry (1 mld. euro), pe cinci Rewe (497 mil. euro), pe şase Schaeffle (370 mil. euro), apoi Siemens (350 mil. euro), Billa (308 mil. euro), Allianz-Ţiriac Asigurări (251 mil. euro) şi, în fine, Leoni Wiring Systems, cu o cifră de afaceri de 198 mil. euro în 2013.

Toate aceste companii au împreună peste 50.000 de angajaţi.

 

Sursa:http://www.napocanews.ro