GUVERNUL CIOLOS ATENTEAZA LA DEMOCRATIE – Instigat de SRI, Executivul a pregatit o ordonanta de urgenta prin care sa mute aparatura de la SRI, la SRI, sub paravanul Centrului National de Interceptare. CNI este o unitate militara in subordinea SRI, infiintata printr-o Hotarare CSAT nepublica, fara valoare legislativa. Constitutia interzice Guvernului sa adopte OUG in domenii ce tin de Drepturile Omului. Doar Parlamentul poate decide in problema interceptarilor (Proiectul OUG)

Politica
Distribuie!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Dupa Decizia CCR care a spart „Binomul” si a scos SRI din anchetele penale, Guvernul condus de premierul Dacian Ciolos a pregatit o ordonanta de urgenta care sa reglementeze, spune el, problema interceptarilor si a supravegherilor in dosare. Pe langa faptul ca o ordonanta de urgenta nu poate fi adoptata potrivit art. 115 din Constitutie in domenii de tin de Drepturile Omului sau de zone constitutionale cum este domeniul interceptarilor ce tine de intruziunea in viata privata, initiativa Guvernului Ciolos demonstreaza ca nu urmareste altceva decat ca SRI sa detina in continuare monopolul pe infrastructura nationala de interceptari. Caci, dupa cum reiese din proiectul de ordonanta transpirat in presa, aparatura va fi mutata, pe hartie, de la SRI la… SRI.

Astfel, publicatia Mediafax a prezentat, vineri 11 martie 2016, proiectul de „Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal”. Aceasta modifica art. 142 alin. (1) din Codul de procedura penala declarat neconstitutional de CCR si contine cateva precizari legate de modul in care se vor realiza interceptarile si supravegherea operativa. Si ce sa vedeti, acestea vor fi efectuate de o unitate militara aflata chiar in subordinea SRI. Mai exact, este vorba despre Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor, infiintat in 2008, printr-o Hotarare CSAT secreta, act administrativ fara nicio valoare legislativa opozabila cuiva intr-un proces. Practic, lucrurile vor ramane ca si pana acum, tot SRI fiind institutia care va realiza interceptarile, cata vreme nu asistam la infiintarea unei structuri noi, iesita de sub controlul SRI.


Iata ce contine ordonanta de urgenta in ceea ce priveste aceasta problema:

Pentru relatia cu furnizorii de comunicatii electronice destinate publicului, Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor este desemnat cu rolul de a obtine, prelucra si stoca informatii in domeniul securitatii nationale. La cererea organelor de urmarire penala, Centrul asigura accesul nemijlocit si distinct al acestora la sistemele tehnice in scopul executarii supravegherii tehnice prevazute la art. 138 al.1 lit. a)-d) din Codul de Procedura Penala.


Conditiile concrete de acces la sistemele tehnice al organelor judiciare se stabilesc prin protocolae de cooperare”.

Cu alte cuvinte, situatia ramane neschimbata. In continuare interceptarile si supravegherile se vor face de catre SRI, prin acest Centru National de Interceptare a Comunicatiilor. Practic, Serviciul Roman de Informatii va continua sa detina monopolul in ceea ce priveste interceptarile, in baza unei Hotarari CSAT care nu tine loc de lege.

Aceeasi ordonanta prevede si ca:

Semestrial sau ori de cate ori este nevoie, presedintele sau unul dintre judecatorii anume desemnati de catre acesta verifica modul de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmarire penala”,

dar si ca:

Ministerul Public este autorizat sa detina si sa foloseasca mijloace adecvate pentru obtinerea, verificarea, prelucrarea, stocarea si descoperirea informatiilor privitoare la infractiunile date in competenta parchetelor”.

Guvernul Ciolos, atac la democratie

Pe de alta parte, o alta problema ridicata de Ordonanta de Urgenta a Guvernului este ordonanta in sine. Demersul Executivului reprezinta un grav atentat la democratie, in conditiile in care doar Parlamentul poate sa decida intr-o asemenea problema, Constitutia interzicand Executivului sa adopte ordonante de urgenta ce privesc drepturile omului.

In acest sens, art. 115 alin. 6 din Constitutia Romaniei este cat se poate de clar:

Delegarea legislativa

(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica”.

Or, este clar ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului Ciolos vizeaza o lege constitutionala, dar mai ales drepturile si libertatile oamenilor.

Numai Parlamentul Romaniei poate decide in problema intrarii in legalitate in privinta interceptarilor, insa Guvernul si servicile vor sa ocoleasca institutia fundament a democratiei. Adoptarea unei ordonante in acest domeniu nu va face decat sa continue practica ilegala si abuziva a interceptarilor din Romania si va perpetua nulitatea acestor mijloace de proba si asta doar pentru ca SRI doreste cu orice pret sa detina un monopol pe o zona in care nu are ce cauta. Nicaieri in statele democrate, un serviciu secret nu detine monopolul sistemului national de interceptari!

Prezentam Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal:

„Avand in vedere faptul ca la data de 16 februarie 2016 Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 142 alin. (1) din Codul de procedura penala, constatand faptul ca textul criticat contravine prevederilor constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (3) conform carora Romania este stat de drept, in care drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor sunt garantate si ca sintagma „ori de alte organe specializate ale statului” supusa controlului nu respecta conditiile de calitate inerente unei norme legale, sub aspectul claritatii, preciziei si previzibilitatii,

Luand in considerare faptul ca proba in sine (supravegherea tehnica) nu este afectata de criticile de neconstitutionalitate retinute de Curte, dar, fara punerea in acord a legislatiei cu normele constitutionale considerate a fi incalcate nu ar fi posibila pe o durata care nu poate fi estimata, recurgerea la probe de acest fel in cadrul urmaririi penale, astfel incat activitatea de realizare a interesuui social general pe care sunt chemate sa il apere organele judiciare – se creeaza premisa unei lacune operationale,

Tinand cont de imprejurarea ca activitatea unitatilor de parchet ar fi in mod serios afectata in absenta sprijinului tehnic si a resurselor umane specializate pentru managementul unei infrastructuri de comunicatii, atat din punct de vedere al operativitatii efectuarii actelor de urmarire penala, cat si sub aspectul administrarii unui probatoriu complet pe baza tuturor metodelor de investigare prevazute de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala,

In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. I

Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Alineatul (1) al articolului 142 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Procurorul pune in executare supravegherea tehnica ori poate dispune ca aceasta sa fie efectuata de organul de cercetare penala sau de lucratori specializati din cadrul politiei”.

2. La articolul 142, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1/1), cu urmatorul cuprins:

(1/1) Pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 138 alin. (1) lit. a)–d), procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati din cadrul politiei folosesc nemijlocit sistemele tehnice si proceduri adecvate, de natura sa asigure integritatea datelor si informatiilor colectate”.

3. La articolul 142 alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(2) Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de orice tip de comunicare ori de servicii financiare sunt obligati sa colaboreze cu procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati din cadrul politiei, in limitele competentelor acestora, pentru punerea in executare a mandatului de supraveghere tehnica.

ART. II – Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 28, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2/1) cu urmatorul cuprins:

„(2/1) Semestrial sau ori de cate ori este nevoie, presedintele sau unul dintre judecatorii anume desemnati de catre acesta verifica modul de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmarire penala”.

2. La articolul 66, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1/1), cu urmatorul cuprins:

„(1) Ministerul Public este autorizat sa detina si sa foloseasca mijloace adecvate pentru obtinerea, verificarea, prelucrarea, stocarea si descoperirea informatiilor privitoare la infractiunile date in competenta parchetelor, in conditiile legii”.

Art. III – Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 33 din 3 martie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 8 se introduc doua alineate noi, cu urmatorul cuprins:

„(2) Pentru relatia cu furnizorii de comunicatii electronice destinate publicului, Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor este desemnat cu rolul de a obtine, prelucra si stoca informatii in domeniul securitatii nationale. La cererea organelor de urmarire penala, Centrul asigura accesul nemijlocit si distinct al acestora la sistemele tehnice in scopul executarii supravegherii tehnice prevazute la art. 138 al. 1 lit. a)–d) din Codul de Procedura Penala.

(3) Conditiile concrete de acces la sistemele tehnice al organelor judiciare se stabilesc prin protocoale de cooperare”.

Mai multe aici : 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Distribuie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *