Multinaționalele Străine ce dețin Supermarketurile refuză Legea Produselor Româneşti. Asociatia Marilor Retele Comerciale acuza ca propunerea legislativa care obliga supermarketurile sa ofere cel putin 50% produse romaneşti “submineaza comertul modern”

Distribuie!by Ca şi în cazul Băncilor Străine şi Supermarketurile Străine din România consideră că profiturile pot fi întotdeauna cât mai mari şi că pot fi obținute în orice condiții în […]
Distribuie!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Ca şi în cazul Băncilor Străine şi Supermarketurile Străine din România consideră că profiturile pot fi întotdeauna cât mai mari şi că pot fi obținute în orice condiții în detrimentul cetățenilor şi a producătorilor români. Nu va trece mult şi lobbiştii internaționali ai supermarket-urilor străine din România vor începe să se perinde pe la Președinție ca şi-n cazul Legii Dării în Plată.

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania acuza ca propunerea legislativa care obliga supermarketurile “sa ofere cel putin 50% din suprafata producatorilor romani” ar avea ca obiectiv “subminarea comertului modern” si considera ca “lantul scurt de aprovizionare nu garanteaza sprijin pentru producatorii romani si restrange libertatea consumatorilor romani de a alege”.  Asociatia solicita “eliminarea amendamentelor neconcurentiale si discriminatorii din proiectul legii comercializarii produselor alimentare (Legea 321)”. Proiectul de lege a fost depus la inceputul lunii martie de cativa deputati liberali si se afla miercuri pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor.

“Conceptul de adoptat  de catre Comisia de Agricultura nu reprezinta deloc o garantie nici pentru consumatorul roman ca va avea acces la produse romanesti intr-o pondere mai mare – dar la preturi egale sau mai mici –  si nici pentru producatorii romani ca vor fi aparati de concurenta unor producatori externi. Dimpotriva, apare riscul ca, de exemplu, producatorii bulgari sa devina mai atractivi pentru magazinele din sudul Romaniei si cei din Ungaria pentru magazinele din vestul tarii. In prezent, supermarketurile reprezinta principalul canal de promovare a produselor romanesti, iar aceasta tendinta va continua. Motivatia este simpla: consumatorii din Romania solicita produse romanesti”, arata Asociatia Marilor Retele Comerciale, intr-un comunicat.

Reprezentantii comerciantilor spun ca marile magazine “au inteles sa dezvolte impreuna cu producatorii locali proiecte comerciale dedicate produselor romanesti prin oferirea de servicii logistice si oportunitati de promovare. Aceste actiuni sunt realizate prin bugete de marketing – adica si prin asa-numitele ,  explicit acceptate si de legislatia comunitara” si subliniaza ca, prin efectul schimbarilor legislative preconizate, “acestea nu vor mai fi posibile.”

Marii comercianti mai sustin ca “Astfel de grupuri instiga la nerespectarea principiilor de piata si a libertatilor economice ale comerciantilor si consumatorilor. Prin utilizarea unor mesaje populiste – de genul   se urmareste crearea unei atmosfere generale de ostilitate, chiar de ura, fata de supermarketuri”.

Ei amintesc ca “punctul de vedere al Guvernului, semnat in februarie 2016 de Primul Ministru Dacian Ciolos, a fost negativ” si isi exprima speranta ca “experienta in domeniu a unor fosti inalti demnitari ai Comisiei Europene sa se faca simtita”.

Comerciantii mai spun ca “Ministerul Agriculturii a declarat public ca sprijina respectivul proiect de lege pentru ca este in interesul producatorilor romani. Nu a prezentat insa nicio analiza care sa ofere o minima garantie ca producatorii romani au capacitatea verificata prin care sa sustina – constant, cantitativ, calitativ-sortimental sau logistic -, aprovizionarea magazinelor cu cotele obligatorii de produse impuse de noua forma a legii.”

Ei solicita “Guvernului si Camerei Deputatilor sa nu accepte eludarea obligatiei de notificare catre Comisia Europeana a intregului text adoptat, deoarece in forma actuala aceasta procedura este ceruta doar in cazul articolului referitor la etichetarea carnii romanesti”.

 “AMRCR isi exprima speranta ca oamenii de decizie responsabili in aceasta tara vor gasi formulele adecvate pentru a putea initia si construi politici si solutii inteligente si fezabile referitoare la  intreaga problematica acoperita de Legea 321, care sa ia in considerare toti actorii lantului comercial”, incheie Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania

Ce prevede proiectul de lege

“Comerciantii persoane fizice autorizate care desfasoara activitati de comercializare pentru produse alimentare vor avea obligatia ca, pentru produsele alimentare – lapte si produse lactate, carne si produse de carne, fructe, legume si produsele fabricate din acestea, panificatie, patiserie si cofetarie -, fabricate de catre producatori din Romania sa asigure spatii de expunere si vanzare de cel putin 50% din suprafata existenta folosita pentru comercializarea alimentelor. In acest sens, minim 20% din aceste spatii sa fie alocate catre toti producatorii locali”.

O alta prevedere este ca serviciile, discounturile si alte obligatii cerute de comercianti producatorilor romani de produse alimentare nu vor putea depasi 5% din valoarea marfurilor comercializate.

Potrivit expunerii de motive , se urmareste “sprijinirea accesului producatorilor romani, locali la marile lanturi de retail, iar consumatorii vor beneficia, la randul lor, de produse de calitate, proaspete, cu o trasabilitate clara.”

“In conditiile in care aproximativ 1,6 milioane de romani depind de veniturile din agricultura, iar agricultura contribuie doar cu aproximativ 4% la PIB, este evident ca discrepantele acestea sunt cauzate nu doar de cauze structurale, precum structura proprietatii sau tehnologia utilizata, ci si de accesul la piete de desfacere” se mai arata in document.

Proiectul va intra in procedura legislativa la Senat, prima camera sesizata, si este semnat de sapte deputati liberali: Ardeleanu Sanda-Maria, Boghicevici Claudia, Iliuta Vasile, Man Mircea, Popoviciu Alin Augustin Florin, Preda Cezar-Florin, Samartinean Cornel-Mircea, Scheau Ion, Turcan Raluca, Vladu Iulian.

Nu este insa primul proiect cu o astfel de prevedere. Amintim ca ministrul Agriculturi, Achim Irimescu, s-a aflat saptamana trecuta la Comisia de agricultura din Camera Deputatilor pentru discutii pe cateva proiecte similare si a declarat ca sustine initiativa potrivit careia produsele romanesti sa fie prezente in proportie de 51% in supermarketur i. “Eu sustin aceasta initiativa, nu stiu daca la legume in timpul iernii se poate, dar propunerile sunt bine-venite”, a afirmat ministrul.

Atunci, comisia de agricultura a Camerei Deputatilor a stabilit infiintarea unei subcomisii pentru discutarea propunerilor legislative care vizeaza etichetarea laptelui, comercializarea produselor alimentare, inchiderea in weekend a supermarketurilor, prezenta produselor romanesti pe rafturi.

 

(Fluierul)

Citiți și...

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Distribuie!

Despre Stiri Extreme

Stiri Extreme: Capitalism, Ceausescu, Conspiratii, Design, Diverse, Eminescu, Istorie, Masonerie, Pamflet, Politica, Sanatate, Simboluri si Spiritualitate. Contact: office@stiri-extreme.ro