DNA-ul americanilor a clasat “Dosarul Bechtel”, protejandu-i astfel pe americani

by “Șoc! Procurorii au pus cruce afacerii Bechtel. Responsabili au rămas nevinovaţii anonimi! Final stupefiant în ancheta ce urma să ducă la găsirea contractului original încheiat de către România cu compania […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

“Șoc! Procurorii au pus cruce afacerii Bechtel. Responsabili au rămas nevinovaţii anonimi! Final stupefiant în ancheta ce urma să ducă la găsirea contractului original încheiat de către România cu compania americană: documentul nu a fost găsit, dar dosarul penal a fost închis fără ca vreun vinovat de pierderea și/sau distrugerea lui să fi fost identificat. Motivul: faptele penale, dacă au existat, s-au prescris.

loading...

Un document clasificat ca secret de stat nu doar că a dispărut din instituții ale statului, dar nu a fost niciodată recuperat. Poate mai grav, același stat nici măcar nu știe dacă documentul a fost sustras, distrus și nici cine e responsabil fie de aceste fapte, fie de orice alte fapte care ar fi dus la dispariția contractului original, dezvăluie România Liberă.

Pentru autostrada numită în presă „Bechtel“, precum compania americană contractoare, România a plătit peste 1,4 miliarde euro. Nu, nu pentru un drum adevărat, ci doar pentru 52 de kilometri. La semnarea sa în 2003, suma pe care România ar fi urmat s-o plătească se ridica la 2,2 miliarde dolari. Renegocieri ulterioare, însă, și apoi chiar o reziliere au făcut ca totul să se oprească la „doar“ două treimi din suma inițială.

Se actualizează…

Dan Șova și marea „famiglie” din jurul afacerii Bechtel  

„Afacerea Bechtel” poate fi pusă lejer la index-ul tunurilor istorice date în România chiar și înainte de Revoluție, la fel de răsunătoare precum afacerea Strousberg, privind construcția și exploatarea căilor ferate din țara noastră la 1868, încheiată, ironic, cu un industriaș pe nume Bethel Strousberg. Sau poate afacerea Skoda cu armament din anii ‘20 – ‘30 care a prejudiciat statul român circa 900 milioane de lei iar șpăgile aferente date clasei politice din acele vremuri s-a ridicat undeva la 200 de milioane de lei. Revenind la zilele noastre, o astfel de afacere oneroasă a ajuns și cea cu firma americană de construcții Bechtel. Interesanți sunt oamenii care au gravitat în jurul acestui dosar, care au rezistat vreme de zece ani. Printre personajele principale din lumea avocățească s-au aflat Ana Diculescu Șova, ca avocat al firmei americane, avocatul Andrei Rațiu din partea Ministerului Transporturilor, Simona Neagu, avocat al Ministerului Transporturilor și apoi angajată la firma Anei Diculescu Șova și actualul ministru al Marilor Proiecte, Dan Șova, fost partener într-o casă de avocatură cu Andrei Rațiu.

De circa o lună de zile, actualul ministru Dan Șova se chinuie să pozeze în ministrul care taie în carne vie în „afacerea Bechtel”. Numai că realitatea pe care o vom prezenta mai jos indică faptul că acesta a roit dintotdeauna prin familia și prietenii săi în jurul acestui hoit numit „afacerea Bechtel”. “Desecretizarea contractului cu Bechtel se face, nu e nicio problemă, doar că e un proces destul de laborios care trebuie să treacă pe la noi, la Ministerul Transporturilor, secretarul general al Guvernului, Ministerul Justiției”, declara plin de aplomb ministrul Șova în urmă cu numai o lună. Numai că după publicarea documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul român și Bechtel International, lucrurile au fost prezentate trunchiat.

Șova a „omis” astfel să prezinte „păcatul original” al semnării contractului de către fostul premierul Adrian Năstase din partea statului român și reprezentanții Bechtel International. El a făcut publice doar două anexe din 2006 și 2011, plus acordul de încetare cu privire la contractul de construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, astfel încât să incrimineze doar guvernările PDL și PNL. Nimic despre informațiile inițiale care au stat la originea acestei mega-escrocherii ce poartă pecetea guvernului Adrian Năstase.

De ce se păstrează în continuare secretul afacerii

Dar Dan Șova nu are niciun interes să declasifice astfel de documente care l-ar putea incrimina atât pe el, cât și pe familia și colaboratorii săi. Istoria de zece ani a acestei afaceri este însă una mult mai interesantă și poate deveni și mai interesantă dacă organele legii își vor face într-adevăr meseria. De la început, mama ministrului, Ana Diculescu Șova, a reprezentat interesele companiei Bechtel încă din 2003, când americanii au negociat contractul cu Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de Miron Mitrea. Firma de avocatură din care face parte se numește Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP). Din partea Ministerului Transporturilor a participat la negocieri avocata Simona Neagu, pe care, din 2006, o găsim angajată la firma mamei ministrului. Din 2008, ea devine partener la Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.

Discretul avocat Rațiu

Dar nu numai rudele de gradul I ale actualului ministru gravitează în jurul Bechtel, ci și prieteni ai acestuia și parteneri de afaceri din mediul avocaților. În 2005, când are loc prima renegociere a contractului, intră în scenă biroul de avocatură Rațiu&Rațiu, ca reprezentant Companiei de Autostrăzi. Adrian Rațiu l-a avut partener pe Dan Șova în firma de consultanță juridică Șova, Rațiu și Asociații, înființată în 1997. Ce este interesant în CV-ul lui Adrian Rațiu este că acesta a fost un fel de ucenic al lui Victor Babiuc, fost ministrul al Justiției și al Apărării, condamnat în prezent la trei ani de pușcărie în dosarul schimburilor de terenuri cu Gigi Becali. Acest Adrian Rațiu a fost secretar general al Ministerului Apărării Naționale, poziție din care a avut acces la multe informați ale unor obiective de interes strategic. Ulterior, Rațiu devine partener coordonator în Societatea Civilă de Avocați “Babiuc, Sulica & Partners ”.

Mai interesant decât atât este calitatea lui Rațiu care s-a ocupat cu aceleași lucruri ca și mama lui Șova. Adică reprezentarea străinilor în relația cu statul român. Rațiu a participat la realizarea consultantei si audit-ului juridic pentru diverse societăți cu capital de stat și privat. Din partea investitorilor străini, Rațiu a oferit consultanță în privatizarea unor societăți ale statului român din industria construcțiilor navale și nu în ultimul rând din industria metalurgică și industria grea, acolo unde în general au activat investitorii ruși care acum au pus lacătul pe mai multe uzine din România ale grupului rus Mechel.

Firma lui Adrian Rațiu este una abonată la banii statului. În 2010, Firma Rațiu & Rațiu, care figura cu un număr de 11 avocați înregistrați în Baroul București, a câștigat un contract cu o valoare de 13,5 milioane de lei plus TVA (3,2 milioane de euro) pentru a oferi „servicii de consultanță și reprezentare juridică pentru probleme punctuale cu care se confruntă C.N. Loteria Română”, pentru o perioada de 26 de luni. În prezent, firma de avocatură a lui Rațiu nu mai există iar la numărul de contact afișat pe site răspunde o altă firmă, Cernov și asociații. Avocatul Radu Cernov a fost și el asociat cu Dan Șova, în firma Șova și Asociații, înființată tot în 1997, la care a lucrat o perioadă și Victor Ponta. Printre cele mai controversate și mai bănoase contracte ale acestei firme se numără cele cu complexele Rovinari și Turceni. Acum două luni, premierul l-a numit pe Dan Cernov în Consiliul de Adminstrație al Transgaz, funcție din care acesta a demisionat ulterior. Cu alte cuvinte, alți „băieți deștepți” din firme de avocatură ce gravitează în jurul PSD-ului și premierului Victor Ponta.

Cine a reziliat contractul?

În negocierile pentru rezilierea contractului, de o parte și de alta a baricadei s-au aflat casa de avocatură Rațiu&Rațiu, adică fostul partener al ministrului, și avocații americanilor, printre care Ana Diculescu Șova, mama ministrului. Formal, Dan Șova nu se află în conflict de interese dar este în cârdășie cu ambele tabere de avocați. Potrivit declarației de interese, s-a retras din toate firmele și nu are afaceri cu statul. Societatea de Avocați Rațiu & Rațiu a reușit sa obțină, la sfârșitul lunii trecute, încă un contract mare din bani publici. Concret, Ministerul Mediului și Pădurilor a atribuit casei de avocatura 360.000 de euro (1,6 milioane de lei), în schimbul unor “servicii de consultanță și reprezentare juridică referitoare la orice aspecte ale Contractului de Privatizare a SNP Petrom“. Rațiu & Rațiu este una dintre societățile de avocați care au obținut, în ultimii ani, cele mai bănoase contracte juridice de la diverse instituții de stat. Până să-și facă propria casă de avocatură, Adrian Rațiu a fost partenerul lui Dan Șova, actualul ministru pentru Marile Proiecte.

Circ pe banii noștri

Fostul ministrul al Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat recent că ministrul Dan Șova nu poate fi obiectiv în transparentizarea acestui proces de declasificare a documentelor ce țin de afacerea Bechtel. „Vine finalul negocierilor în care Dan Șova ne anunță cu surle și trâmbițe că reziliat (contractul -n.r.) Bechtel. Ne-a lăsat fără 113 de kilometri de autostradă, dar mai face un cadou de 37 de milioane de euro în condițiile în care finanțarea tronsonul 2 ar fi costat 25 de milioane de euro. Deci măcar mai termina una dintre bucățele contractelor cu Bechtel. Ceea ce este foarte interesant din nou este faptul că nu se schimbă avocații și avem aceleași cupluri celebre: din partea Bechtel, avem NNDKP și legăturile aferente iar din partea Ministerului Transporturilor aceeași firmă Rațiu&Rațiu care negociase și în 2005. Pai dacă negocierea din 2005 a fost atât de dezastruoasă, dezavantajoasă și nenorocită pentru statul român, cum e posibil ca același avocat îți negociază contractul și mai dai 37 de milioane de euro în plus? E un răspuns la care instituțiile abilitate ale statului, nu corpurile de control contrafăcute din politruci de la partid, să dea răspunsurile. Unele se regăsesc în rapoarte Curții de Conturi care de doi ani ajung pe mesele Guvernului și Parlamentului. În 2011, am salvat șase miliarde de euro care ar fi însemnat finalizarea autostrăzii Transilvania”, a declara Anca Boagiu în cadrul unui conferințe de presă recente. Ea a caracterizat acțiunile de așa-zisă declasificare drept „un circ ieftin” pentru că ar fi evidentă reaua voință cu care a fost încheiat acest contract și legăturile obscure a celor care au fost reprezentanții legali pentru negocierea lui.

Guvernul plătește mai devreme banii conveniți cu Bechtel

Statul român va plăti Bechtel, în cursul săptămânii viitoare, suma de 37,2 milioane de euro convenită după rezilierea contractului încheiat cu compania americană în vederea construcției Autostrăzii Brașov – Cluj – Borș, au declarat, miercuri, pentru Agerpres, surse oficiale.

Potrivit acestora, plata va fi făcută înainte de termenul limită, care era stabilit pentru 25 august 2013. În ceea ce privește șantierul autostrăzii, acesta a fost preluat de CNADNR și, în viitorul apropiat, urmează să fie demarate procedurile de concesionare pentru construcția tronsoanelor rămase, respectiv Câmpia Turzii – Gilău și Suplacu de Barcău – Borș.

132

„Aceste tronsoane se vor face în funcție de alocările bugetare”, au mai precizat sursele.
Construcția tronsonului Brașov – Borș al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel.

Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, atunci când s-a declanșat o acțiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioară. Ulterior, lucrările au fost reluate. Compania a finalizat până în prezent 52 de kilometri de autostradă între Turda și Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.

Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 și prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunțat la partea de autostradă între Târgu Mureș și Brașov.
După 11 ani de la semnarea contractului, statul român are 52 de kilometri de autostradă în funcțiune și 1,4 miliarde de euro deja plătite.”[1]

SURSE

  1. http://www.curentul.info/2013/index.php/2013080189424/Actualitate/Dan-Sova-si-marea-famiglie-din-jurul-afacerii-Bechtel.html
  2. Foto: Internet
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Stiri Extreme

Stiri Extreme: Capitalism, Ceausescu, Conspiratii, Design, Diverse, Eminescu, Istorie, Masonerie, Pamflet, Politica, Sanatate, Simboluri si Spiritualitate. Contact: office@stiri-extreme.ro