Cum a devenit un islaz din Bărăgan locul în care Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul primului avion supersonic produs în România

by   Militari şi angajaţi ai aerporotului militar de la Alexeni, judeţul Ialomiţa FOTO:tiberiu-ialomita.blogspot.ro La mijlocul anilor 1950, la Alexeni, în judeţul Ialomiţa, comuniştii înfiinţau unul dintre cele mai importante […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

 

Cum a devenit un islaz din
 Bărăgan locul în care Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul primului avion
 supersonic produs în România

Militari şi angajaţi ai aerporotului militar de la Alexeni, judeţul Ialomiţa FOTO:tiberiu-ialomita.blogspot.ro

La mijlocul anilor 1950, la Alexeni, în judeţul Ialomiţa, comuniştii înfiinţau unul dintre cele mai importante aeroporturi militare din ţară. Aici au fost aduse cele mai importante unităţi de elicoptere ale aviaţiei româneşti şi tot aici Nicolae Ceauşescu a tăiat panglica primului avion cu reacţie produs în ţara noastră.

Ialomiţa nu şi-a imaginat vreodată că poată adăposti un aeroport militar, construit după toate regulile.
Comuniştii au demonstrat însă că acest lucru este posibil, chiar şi într-un judeţ unde principala îndeletnicire este agricultura.

Ideea construcţiei aeroportului militar la Alexeni, în Ialomiţa, a aparţinut însă germanilor. În timpul celui De-al Doilea Război Mondial, mai multe escadrile ale aviaţiei militare nemţeşti au aterizat şi staţionat pe islazul de la marginea Alexeniului, ca urmare a misiunilor de interogare avioanelor de bombardament ale Aliaţilor.

Cu câteva luni înainte ca războiul să se termine, soldaţii germani şi-au manifestat toate intenţiile de a transforma islazul din Alexeni într-un aeroport militar executat nemţeşte.

Militari pe pista din Alexeni FOTO: tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Planurile lor s-au concretizat însă abia în 1954 când comuniştii români au dus la bun sfârşit lucrările. Sub comanda generalului Nicolae Fulga, Aviaţia Română a făcut importante demersuri pentru ca la Alexeni să existe acest aeroport militar.

S-a considerat că zona este foarte aproape de Bucureşti şi tocmai de aceea este propice pentru intervenţii şi exerciţii militare de tip fulger. Astfel, Institutul de Studii şi Proiectări Militare a realizat modelul aeroportului de la Alexeni. Au fost construite patru piste, în formă trapezoidală, similare celor de la aeroportul civil Arad.

Salut milităresc în aeroportul Alexeni FOTO: http://tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Pe fondul evenimentelor desfăşurate în Cehoslovacia,  din anul 1968, la Alexeni au fost dislocate regimentul de vânătoare – bombardament al Aviaţiei Militare Române, precum şi unităţile de elicoptere. În acelaşi an aici au fost aduse primele elicoptere de timpul Mi 8.

Supersonicul românesc testat de Ceauşescu la Alexeni

Dincolo de zecile de exerciţii militare şi demonstraţii aviatice desfăşurate pe pista de la Alexeni, cel mai important eveniment din istoria unicului aeroport militar din Bărăgan s-a petrecut în anul 1975.

Într-o zi călduroasă de iulie, pista betonată principală a aeroportului a fost transformată într-un adevărat loc de paradă şi prezentare a tehnicii militare româneşti.

În cadrul acestui eveniment a fost prezentat pentru prima dată celor prezenţi primul avion cu reacţie românesc: IAR 93.

Supersonicele româneşti admirate de Nicolae Ceauşescu FOTO: http://tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Invitat special pentru a vedea supersonicul, Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul aeronavei, după care a tăiat panglica. Câteva luni mai târziu, presa comunistă relata despre primul zbor al acestui avion, care a decolat de pe pista aeroportului din Bacău.

Legenda distrusă

Pentru viaţa comunităţii din Alexeni, aeroportul a însemnat o schimbare majoră. Armata a investit în dezvoltarea comunei prin construcţia de drumuri şi căi de acces care să ducă către aeroport. Tumultoasa existenţă a pistelor în formă de trapez din Bărăgan se întrerupe însă definitiv după 1989, când aeroportul s-a închis definitiv.

Radu Berceanu prezent la mitingul aviatic de la Alexeni FOTO: arhivă slobozia.adevarul.ro

Din anul 2001 el a fost predat Ministerului Justiţiei care l-a dat în administrare Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Ultima dată hangarele de la Alexeni s-au redeschis în anul 2011, atunci când aici s-a organizat un miting aviatic la care a fost prezent ministrul Transporturilor de atunci Radu Berceanu.

 

loading...

Sursa: adevarul.ro

Citiți și...

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Stiri Extreme

Despre Stiri Extreme

Stiri Extreme: Capitalism, Ceausescu, Conspiratii, Design, Diverse, Eminescu, Istorie, Masonerie, Pamflet, Politica, Sanatate, Simboluri si Spiritualitate. Contact: office@stiri-extreme.ro

Răspunde

Adresa de email nu va fi făcută publică şi nici nu va fi folosită în interes comercial fără acordul utilizatorului ei. Ea este necesară din motive de securitate şi siguranţă

Poţi folosi următoarele etichete HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

*

Citește mai multe:
Începe RĂZBOIUL dintre NATO și Rusia? Crește prezența armată în Marea Neagră

NATO e gata de RĂZBOI cu Rusia: Trimite ARMATA la Marea Neagră NATO a anunţat joi o consolidare a prezenţei...

Iliescu l-a decorat pe șeful Schweighofer Holzindustrie. Cum se lauda in 2013 Victor Ponta cu o investitie Holzindustrie: Firma austriaca, nominalizata intr-o lista scurta de investitii strategice.

Premierul Victor Ponta nu a avut dintotdeauna o relatie tensionata cu Holzindustrie Schweighofer, compania austriaca aflata acum in mijlocul scandalului...

Filiera banilor Soros – Nicușor Dan. Mecanismul este complex

Nicușor Dan, președintele Uniunii Salvați România, a derulat prin asociația sa mai multe proiecte din banii lui George Soros. Acesta...

Cum citim rezultatele votului din 2016? MÂNIE POPULARĂ. Iohannis şi Cioloş cu întreaga lor rețea de progresişti, ONG-iști şi SOROS-işti au nenorocit țară într-un an de guvernare cât alții în zece.

    Foto: Cele două personaje care au trezit Disperarea şi Mânia românilor Cum citim rezultatele votului din 2016? MÂNIE...

Fiecare roman va contribui la bugetul adepților MISA. Decizia este definitivă

Tara noastra trebuie sa le plateasca aproape 300 de mii de euro unor tinere adepte ale MISA care, in 2004,...

Închide