Avioanele F-16 românesti, o mare teapa ?

by loading... http://www.jejaktapak.com/ Scris de Valentin Vasilescu, analist militar, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni. România va dispune la sfîrsitul anului 2017 de o escadrila de 12 avioane F-16 în […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

http://www.jejaktapak.com/

loading...

http://www.jejaktapak.com/

Scris de Valentin Vasilescu, analist militar, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni.

România va dispune la sfîrsitul anului 2017 de o escadrila de 12 avioane F-16 în serviciu de lupta. Pretul platit de România pentru achizitia si operationalizarea acestor avioane, luate la mâna a doua din Portugalia, fiind de 628 de milioane de euro.

Partea interesanta este ca România nu a cumparat avioanele de la statul portughez pentru ca ele au fost date în leasing Portugaliei, de catre SUA, în doua transe ( 1984 si 1993 ). Asadar contractul a fost semnat de România cu SUA. Fapt confirmat de Agentia pentru cooperare în domeniul securitatii apararii a SUA, pe 8 noiembrie 2013, prin notificarea facuta de Congresul SUA, prin care a aprobat transferul avioanelor 12 F-16 MLU Block 15, catre o terta parte, adica România. Pretul achitat americanilor de România, pentru cele 12 avioane, vechi de peste 30 de ani, fiind de 457 milioane USD ( 37-38 milioane USD/avion ).

Totodata, Congresul SUA, a mai atribuit direct firmei portugheze OGMA, contractul pentru conversia celor 12 F-16 MLU. Tot Portugaliei, i-a fost atribuit contractul pentru pregatirea personalul navigant si tehnic român pentru operarea avioanele F-16 ( 9 piloti si 75 de tehnicieni).

Romania – Weapons, Equipment, and Support for F-16 Block 15 MLU Aircraft

Pentru comparatie, Fortele Aeriene ale Pakistanului intentioneaza sa înlocuiasca cele 40 de avioane mono motor F-16A/B Block 15 ( fabricate în perioada 1983 – 1987), adica aceasi varianta achizitionata de România din Portugalia, la mâna a doua. Pakistanul s-a decis asupra avioanelor rusesti bimotoare Su-35, pretul unui aparat nou fiind de 50 milioane USD.

Pakistani official confirms Su-35 talks

România fiind stat NATO nu poate cumpara Su-35 dar fiind în înzestrarea fortelor aeriene rusesti, s-ar putea întîlni cu ele în spatiul aerian al Marii Negre. Pe lînga radarul Irbis-E ( raza de descoperire 200 km ), Su-35 dispune si de senzor infrarosu IRST ( raza de descoperire 90 km ), de care F-16 nu dispune. Aceasi firma ruseasca Sukoi exporta si Su-30, tot un avion bimotor nou. Ultima comanda fiind facuta de Algeria, la pretul de 30 milioane USD pe avion.

Irkut Signs Two New Su-30 Fighter Contracts

Cotidianul Público a publicat pe 11 octombrie 2013, sub semnatura jurnalistei Maria Lopes, un articol intitulat: „Portugalia vinde 12 avioane F-16 în România pentru 78 de milioane de euro”. Din articol rezulta ca mai exista si un acord semnat între guvernul României si cel al Portugaliei prin care Portugalia urmeaza sa primeasca 186 de milioane de euro din partea României.

Portugal vende 12 caças F-16 à Roménia por 78 milhões de euros

România care dispune de doua fabrici de avioane ( la Bacau si la Craiova ) plateste Portugaliei o suma exorbitanta ( 108,2 milioane de euro ) pentru conversia celor 12 F-16 MLU, prin montarea pachetului de avionica achizitionat de Portugalia, în 2009, de la firma Lockheed, sub forma unor module (kit-uri). Restul pîna la 186 de milioane de euro, platite Portugaliei înseamna variantele de înarmare ale avioanelor si pregatirea personalului navigant si tehnic în vederea operarii avioanele F-16.

 

Conversia celor 12 F-16 MLU consta în instalarea în cabina a unui nou HUD, a unei camere video, a doua noi display-uri multifunctionale color, a unui modem pentru schimb de informatii cu fortele NATO, a unui sistem de conducere a luptei electronice (EWMS), a unui receptor GPS miniatural Rockwell-Collins si a unui sistem de simulare digitala a terenului. Modificarile radarului APG-66, se reduc la introducerea unui procesor suplimentar care mareste de 7 ori viteza de lucru si de 20 de ori memoria calculatorului deja existent.

Radarul modernizat de pe F-16 românesti va avea aceasi distanta maxima de descoperire ca si pîna acum ( 100-120 km ), inferioara radarului EL/M-2032, existent pe MiG-ul LanceR ( distanta maxima de descoperire de 150 km ). Desi caietul de sarcini alcatuit de Statul major al Fortelor Aeriene române prevedea instalarea pe avioane, la acelasi pret, a unui nou radar de tip APG-68(V)9, cu distanta de descoperire de 200 km.

În perioada 1999-2000, Aerostar Bacau, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) si Elbit Systems (Israel) au elaborat un pachet de modernizare pentru avioanele MiG-29 ale armatei române, similat celui pe care îl executa firma portugheza OGMA, dupa 15 ani ( F-16 MLU ). Primul zbor al demonstratorului MiG-29 Sniper a avut loc la data de 05.05.2000, programul de încercari în zbor fiind finalizat pe 26.05.2000. Modernizare a celor 18 MiG-29, ar fi costat România 150-160 de milioane USD, cu toate acestea România n-a mai dorit sa finanteze programul MiG-29 Sniper, luînd decizia scoaterii MiG-29 din dotare.

Asadar pe lînga 457 milioane USD platite americanilor pentru avioane, România mai achita 186 de milioane de euro Portugaliei, desi avioanele F-16A nu vor fi livrate României cu instalatii si agregate speciale noi, cu motoare noi, cu avionica noua si cu armament nou.

Cu privire la variantele de înarmare, din fabricatie, avioanele F-16 Block15 nu au incorporate în fuselaj echipamente de iluminare a tintei cu fascicol laser, necesare dirijarii bombelor GBU-12 ( livrate de portughezi odata cu cele 12 avioane ). Procedura standard MLU (Mid-Life Update), care urmeaza sa fie aplicata acestor avioane de catre firma portugheza OGMA, nu include montarea acestor echipamente. Prin urmare, se vor acrosa la avioanele F-16, tot vechile containerele de iluminare laser Rafael-Litening LDP (Laser Designating Pod) care exista în varianta de înarmare a avioanele MiG-21 LanceR.

http://www.belgian-wings.be/

http://www.belgian-wings.be/

Portughezii ne mai baga pe gît, ca varianta de înarmare si trei containere de contramasuri radioelectronice AN/ALQ-13, livrate în 1981 de SUA, odata cu avioanele A-7 Corsair II. Container similar ca performate lui SPS-141( sovietic ) care a înzestrat unele avioane MiG-21 românesti, în perioada 1986-1999.

http://tinypic.com/

http://tinypic.com/

Sursa: ziaruldegarda.ro

Citiți și...

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Stiri Extreme

Stiri Extreme: Capitalism, Ceausescu, Conspiratii, Design, Diverse, Eminescu, Istorie, Masonerie, Pamflet, Politica, Sanatate, Simboluri si Spiritualitate. Contact: office@stiri-extreme.ro